Autor |
Wiadomość |
Virus
Dołączył: 05 Sty 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Olsztyna/daytOna
|
Wysłany:
Sob 13:00, 16 Sty 2010 |
|
Tak jak w temacie: macie jakieś rady, sugestie, coś ciekawego, co mogli byście polecić dla kogoś, kto jest w tym temacie początkujący ?
Prosił bym o kilka rad, z góry dzięki.
Ps. Interesuje mnie prowadzenie systemu Warhammer (2ed.), może Neuroshima ? Chyba, że coś ciekawszego byście zaproponowali
[Virus]
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Virus dnia Sob 22:29, 16 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
Podtxt
Dołączył: 17 Paź 2009
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z nienacka
|
Wysłany:
Sob 22:54, 16 Sty 2010 |
|
Zależy jakiego młotka chcesz. Warhammera można ugryźć z dwóch stron.
Heroicznego, z graczami jako magami, inkwizytorami i zabójcami trolli? Jakaś epicka kampania z wyżynaniem skavenów tudzież szukaniem sług chaosu w Altdorfie?
Czy szarego i brudnego, gdzie gracze to szczurołapy i hieny cmentarne, trupem leżącym w rynsztoku nikt się nie przejmie a plebs zdycha z głodu i wywala odchody prosto za okno?
Czy coś pomiędzy? Może powiedz dlaczego sięgnąłeś po WH - grałeś w MMORPG, bitewniaka? Co o nim słyszałeś?
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Virus
Dołączył: 05 Sty 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Olsztyna/daytOna
|
Wysłany:
Śro 15:33, 20 Sty 2010 |
|
Ogółem kręci mnie klimat osadzony w młotku (magia i miecz), dotychczas interesował mnie świat Forgottem Realms (np. Legenda Drizzta), to mnie w sumie "pchnęło" w tą/tę (;p?) stronę. Chociaż niekoniecznie chodzi o warhammer'a, Neuroshima ma również ciekawy klimat, wampir i wszelkie mroczne klimaty . A co do przygody, to też zależy od graczy z jakimi miał bym grać, nie chodzi tutaj o mega napakowanych herosów bez skazy, który chcą zbawić cały świat. Raczej chodzi o coś bardziej przyziemnego.. Ciężko mi jest to określić, co dokładnie chciał bym stworzyć...
Więc rady wszelakiego rodzaju, na pewno by mi się przydały. Zwłaszcza chodzi mi o utrzymywaniu klimatu na sesji i paru "trików", które mogą ją urozmaicić.
Pytam się o to, ponieważ nie jestem w tym temacie obeznany, byłem tylko raz podczas prowadzenia sesji, przez znajomego i w dodatku nie grałem... Sporo lat temu, chciałem poprowadzić przygodę w D&D oraz Earthdawn'ie, lecz osoby, z którym miałem grać, zepsuły to, zanim praktycznie rozpocząłem w to zabawę, co mnie zraziło (jak widać) na ponad 6 lat .
Podsumowując, potrzebuję rad co do prowadzenia, klimatu, wczucia się w rolę... Coś takiego
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Virus dnia Śro 15:35, 20 Sty 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
Redy5
Dołączył: 31 Sie 2006
Posty: 215
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy
Skąd: Nidzica
|
Wysłany:
Pią 5:35, 22 Sty 2010 |
|
No to dawaj, Podtxt. Podrzuć koledze jakieś porady. Potem ja zrobię to samo.
Nie chcę wybiegać przed szereg, bo jestem niezmiernie ciekaw co wywnioskowałeś z odpowiedzi Virusa :]
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany:
Nie 23:54, 24 Sty 2010 |
|
Doczekam się jakichś porad... ;>?
|
|
|
|
|
Kuba
Dołączył: 24 Maj 2007
Posty: 336
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy
Skąd: Olsztyn
|
Wysłany:
Sob 21:48, 30 Sty 2010 |
|
Nie
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Redy5
Dołączył: 31 Sie 2006
Posty: 215
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy
Skąd: Nidzica
|
Wysłany:
Wto 9:50, 02 Lut 2010 |
|
Po pierwsze, wbrew temu w co wierzy wielu erpegowców, Warhammer ma dosyć precyzyjnie określoną konwencję. Polecam na początek poczytać trochę literatury przedstawiającej Stary Świat. Znacznie lepiej sięgnąć przy tym po opowiadania, niż powieści. Opowiadania są równie kiepsko napisane, ale w przeciwieństwie do powieści, intensywnie eksploatują jeden pomysł więc nie ma w nich tyle wodolejstwa.
Jeśli dasz radę dotrzeć do opowiadań publikowanych dawno temu w MiMach to zwróć uwagę na "Władcę mutantów". To klasyk, który zawiera wszystko co powinna zawierać warhammerowa przygoda: ponure dekoracje, nieprzyjazne otoczenie, zdrada, heroiczne ale i brutalne walki, idealizm i cynizm u bohaterów, no i nieodwracalny zły los.
Przede wszystkim pokaż graczom nieprzyjemny, brudny i brzydki świat. Karczma z kałużami na podłodze i grzybem na ścianach, cuchnące mięso w pasztecikach, żółte zęby, kalecy żebracy na ulicach, padlina w rzece itd. Niech świat gnije, a gracze niech się do tego przyzwyczają. Niezależnie jak heroiczne są opowieści ze Starego Świata, zawsze realia są nieprzyjemne.
Z drugiej strony, daruj sobie uprzykrzanie życia bohaterów drobiazgami. Zapomnij o tych upierdliwych chorobach z podręcznika (wysypki, biegunki, swędzenie itp.). Niech bohaterom co chwila nie przytrafia się coś złego (łamiące się miecze, pękające cięciwy, zakażenia, kradzieże sakiewek, stada pcheł i wszy, rwące się szwy w ubraniach, gubienie ekwipunku po pijaku itd.).
No dobra, takie coś ma prawo się przytrafiać, i może być ciekawe, ale nie częściej niż tylko jednemu bohaterowi, raz na sesję! Inaczej gracze staną się paranoikami jedzącymi tylko suchary, trzymającymi wartę podczas noclegu w karczmie i zaszywającymi monety w bieliźnie. Nic nie zyskasz gnojeniem graczy, stracicie za to mnóstwo czasu i frajdy.
Po prostu niech gracze przyzwyczają się do ponurej rzeczywistości, i pozbędą się współczesnych nawyków. Kiedy bohater będzie zdejmował z trupa buty (bo stare się już rozpadają), zje zupę w której pływał karaluch, a mając pieniądze kupi sobie nowe ubranie i zamówi gorącą kąpiel, to znaczy, że poczuł nastrój
Inna kwestia: pograj na oryginalnej mechanice abyś zorientował się jak jest kiepska i niewygodna. Mechanika Warha ma kilka dobrych rozwiązań (szybkie testy, PP, klątwa Tzeentch’a). Ale opiera się na archaicznym schemacie rodem z bitewniaka i jest szalenie przypadkowa. Przez to bardziej szkodzi, niż pomaga w tworzeniu opowieści.
Zamiast się rozwodzić powiem tylko, że polecam zmienić mechanikę. Ja lubię FATE, ale da się grać na SWEX albo TSoY. Podobno też trzecia edycja ma ciekawą, zupełnie nową mechanikę.
Ogranicz magiczne przedmioty. Gdy poczytasz opowiadania powinieneś wyczuć ile magicznych gratów będzie w sam raz. Na początek przyjmij regułę, że jeden magiczny przedmiot na całą grupę w ciągu kampanii, to i tak nadto. Przynajmniej będzie pewność, że nie przesadzisz.
Staraj się nie zabijać graczy, dopóki się o to nie proszą. Jeśli grają rozsądnie, bez samobójczych szarży to od czasu do czasu podaruj im Punkty Przeznaczenia. Premiuj tak jakieś heroiczne i idealistyczne zagrania, aby gracze mieli motywację do takich zachowań. To też pasuje do warhammerowej konwencji - chociaż świat jest przeciwko bohaterom, oni na przekór wszystkiemu postępują heroicznie.
Często boleśniejsza niż śmierć jest dla gracza jakiś osobisty cios - strata wyjątkowego przedmiotu, trwałe okaleczenie, strata przyjaciela. Dlatego takie coś stosuj tylko jeśli to absolutnie konieczne (jest niezbędne dla osiągnięcia znacznego zwycięstwa).
Myślę, że zakończenia warhammerowych opowieści powinny mieć zawsze jakąś nutkę goryczy. Połowiczne zwycięstwa i okrutne rozczarowania to popularne motywy. Niech bohaterowie po swoich wysiłkach zorientują się, że zostali wykorzystani do załatwienia brudnej roboty, niech okaże się, że wysiłki od początku były skazane na porażkę, albo niech zostaną postawieni w sytuacji, z której nie ma dobrego wyjścia.
Byle nie przesadzać, bo wtedy wszystko powszednieje, i zniechęcasz graczy do wysiłku. Niech na przykład sesje na przemian kończą się happy endem i jego brakiem.
Na razie to by było na tyle. Dawno już nie prowadziłem
|
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
Akashne
Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Nowa Aleksandrya
|
Wysłany:
Wto 10:50, 02 Lut 2010 |
|
... i gdzie tu frajda?
Ale też nie przesadzaj z tym jaki ten świat jest brudny i ponury - znajomy uczestniczył raz w sesji, na której absolutnie wszystko śmierdziało, a drużyna przez dwie i pół godziny rozwiązywała mroczną zagadkę... skradzionej świni
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Doom
Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdzieś z Otchłani Oka Terroru
|
Wysłany:
Wto 12:14, 02 Lut 2010 |
|
Cytat: |
Zamiast się rozwodzić powiem tylko, że polecam zmienić mechanikę. Ja lubię FATE, ale da się grać na SWEX albo TSoY. Podobno też trzecia edycja ma ciekawą, zupełnie nową mechanikę. |
Ta nowa mechanika jest [autocenzura]
Cytat: |
Ogranicz magiczne przedmioty. Gdy poczytasz opowiadania powinieneś wyczuć ile magicznych gratów będzie w sam raz. Na początek przyjmij regułę, że jeden magiczny przedmiot na całą grupę w ciągu kampanii, to i tak nadto. Przynajmniej będzie pewność, że nie przesadzisz. |
i te słodkie dla uszu wycie każdego wana be maga
Cytat: |
... i gdzie tu frajda? |
To pytanie retoryczne... prawda?
Cytat: |
Ale też nie przesadzaj z tym jaki ten świat jest brudny i ponury - znajomy uczestniczył raz w sesji, na której absolutnie wszystko śmierdziało, a drużyna przez dwie i pół godziny rozwiązywała mroczną zagadkę... skradzionej świni |
Jeżeli dobrze odgaduję o czym piszesz to MG całkowicie nie był bez winy i w pewnym momencie do wyboru miał skasować drużynę w straszliwych męczarniach i zmienić graczy, albo przemodelować pomysł na kampanię
Dość ważna lekcja bądź świadom jakich masz graczy i albo dostosowuj chociaż minimalnie system do nich albo nie zgadzaj się prowadzić konkretnych systemów mając na uwadze że co chwila na sesjach będzie marudzenie i spiny odnośnie realiów świata
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Akashne
Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Nowa Aleksandrya
|
Wysłany:
Wto 13:36, 02 Lut 2010 |
|
To była wina MG. BYŁA.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Doom
Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdzieś z Otchłani Oka Terroru
|
Wysłany:
Wto 14:03, 02 Lut 2010 |
|
Śmiem twierdzić że wersja wydążeń jaką usłyszałaś była mocno stronnicza. Nie był to mój jedyny błąd, nie był tez ani pierwszy, ani ostatni. Wnioski wyciągnąłem i jakoś zdołałem nie pozabijać bg podczas tej wyprawy.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Akashne
Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Nowa Aleksandrya
|
Wysłany:
Wto 15:00, 02 Lut 2010 |
|
nie mówię o Tobie
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Redy5
Dołączył: 31 Sie 2006
Posty: 215
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy
Skąd: Nidzica
|
Wysłany:
Śro 1:11, 03 Lut 2010 |
|
Akashne napisał: |
Ale też nie przesadzaj z tym jaki ten świat jest brudny i ponury - znajomy uczestniczył raz w sesji, na której absolutnie wszystko śmierdziało, a drużyna przez dwie i pół godziny rozwiązywała mroczną zagadkę... skradzionej świni |
Nie mogę się nie zgodzić z naszą nieocenioną koleżanką. Jeśli nawet wszystko dookoła śmierdzi, to naturalne jest, że przyzwyczajasz się do tego stanu, i nie zwracasz większej uwagi na tego typu bodźce. Dlatego, wrażenia zapachowe na sesji warhammera należy eksploatować rzadko. Nie można przesadzać! Na odór warto zwracać uwagę tylko w wyjątkowych sytuacjach: gdy postać wpadnie do szamba, wykopany zostanie trzytygodniowy trup, albo degustowany będzie ostlandzki ser.
Mimo wszystko, skradziona świnia to dobry motyw na półgodzinny wątek poboczny. Zwłaszcza pierwsza edycja obfitowała w takie pomysły. Zwykle okazywało się, że świnię porwały gobliny i wytrenowały na krwiożerczego wierzchowca, ewentualnie bestia nażarła się spaczenia i przestała być świnią, tudzież jest istotna dla zachowania pokoju i porządku w Imperium, ze względu na jakąś dziwaczną tradycję albo prawny precedens.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Doom
Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdzieś z Otchłani Oka Terroru
|
Wysłany:
Śro 1:17, 03 Lut 2010 |
|
W bretoni jeszcze gorzej
Do listy mocnych wrażeń zapachowych koniecznie należy dodać wyznawców nurgla
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Virus
Dołączył: 05 Sty 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Olsztyna/daytOna
|
Wysłany:
Pon 17:48, 08 Lut 2010 |
|
Nie spamuj, chłopcze skoro nie masz nic do powiedzenia.
Reszcie oczywiście dziękuję za rady, postaram się je wykorzystać przy sesji, która niebawem się odbędzie
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Virus dnia Pon 18:10, 08 Lut 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
|